tisdag 5 januari 2010

Reklam på bloggar – ett juridiskt problem?

Bloggen är ursprungligen en form av dagbok eller forum där en person kan dela med sig av personliga erfarenheter, uppdatera sina läsare och få feedback på sina inlägg. Sedan 1990-talet har både antalet bloggare och läsare ökat kraftigt. Överallt där det finns många ögonpar finns det även möjligheter för kommersiella aktörer att öka sin avkastning. Det dröjde med andra ord inte länge innan reklam blev ett vanligt inslag på framgångsrika bloggar.


Annonser
När vi talar om reklam i bloggar så är det viktigt att göra skillnad mellan den reklam som visas i ett standardiserat annonsutrymme och den reklam som bloggaren själv gör i sina inlägg. Viktigt, men inte alltid så lätt. De flesta bloggar innehåller reklam som administreras av den bloggportal de är kopplade till. Denna reklam ansvarar bloggportalen för. I användarvillkoren för en av de största svenska bloggportalerna står det klart och tydligt att medlemmen är skyldig att utan ersättning upplåta annonsutrymmet till bloggportalen för annonsering enligt bloggportalens önskemål. Det är dock tillåtet att publicera annonser på övrigt platser i bloggen så till vida annonserna inte strider mot användarvillkoren. Användarvillkoren hänvisar sedan till marknadsföringslagen.



Diskussionen
I Sverige har vi i och med Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen rätt att yttra och framföra våra åsikter utan censur, begränsning eller bestraffning.
Finns det då några juridiska regler som påverkar en bloggares handlingsfrihet?
Under de senast åren har det väckts misstankar om att framgångsrika bloggare skrivit i positiva ordalag om vissa näringsidkares produkter i utbyte mot gratisvaror och betalning. Att göra reklam i bloggar är inte olagligt i sig, så länge som reklamen förhåller sig till de regler som är skrivna i marknadsföringslagen. I det här fallet ligger problematiken i att bloggaren tar betalt för att göra reklam för ett företag i sin blogg utan att informera sina läsare om det de läser är reklam. Det är även problematiskt att bevaka alla bloggar och bevisa att denna typ av verksamhet förekommer. Det är dock inte svårt att läsa mellan raderna när en bloggare tackar ett visst företag för väskan med ett visst märke som har ett visst pris och finns att köpa på ett visst ställe.

Produktplacering

Dagens outfit, shoppingtips, lovord och länkande till företag har blivit allt vanligare i bloggar. Det hela blåste upp ordentligt när Isabella Löwengrip's (Blondinbella) blogg anmäldes till konsumentverket i slutet av 2008. Ärendet rörde sig om vardera eller inte Isabella hade fått pengar från företag för att skriva om deras produkter. Det gick även rykten om att klädföretag hade tagit emot mail från Blondinbellas blogg gällande en skidresa där Isabella gärna skulle vilja ha skidkläder av företagens märken på sig under resan i utbyte mot bilder från backarna samt länkningar från Blondinbella.se. Det är just denna typ av reklam, eller produktplacering, som diskuteras flitigt idag. I marknadsföringslagen står det att reklam måste stämma överens med god marknadsföringssed och att den inte heller får vara vilseledande eller aggressiv samt att den inte får påverka konsumentens möjligheter att göra ett välgrundat köpbeslut.
I ovanstående fall anser jag inte att kunden är upplyst om att han/hon tar del av reklam.
En annan känd svensk bloggare skriver i ett aktuellt inlägg ”tack så mycket X för julklappen!” X i detta fall är ett aktiebolag som skickat en av sina produkter till bloggaren. Även om det i sig inte är något fel med företag som skickar julklappar till sin kunder så bör publicering ”tack för julklappen” tillsammans med bilder och länk till produkten ses som otillbörligt gynnande.

Lösningen?
Vi har en lagstiftning som säger att kunden har rätt att få veta att den tar del av reklam. Men hur långt ska man få gå när det gäller att fälla de som bryter mot den. Jag har även skrivit delar av det här inlägget med min APPLE IPHONE 3GS med Telenor abonnemang . Tack Telenor och Apple! Jag är just nu en misstänkt brottsling. Vad tycker ni ska ske härnäst? Bör konsumentverket granska vår blogg och ta reda på mer om oss som skriver i den? Bör skatteverket granska mina inkomster för att ta reda på om jag döljer vissa av dessa i mina deklarationer? Bör kanske till och med produktnamn och länkar till kommersiella företag förbjudas i privata bloggar? Finns det andra lösningar?


/Martin G

7 kommentarer:

  1. Intressant och relevant inlägg! Jag anser att man ska anta hårdare straffer om bloggare bryter mot lagstiftningen. Straffer i form av böter, eller läggning ner av bloggen under an viss period. Företaget som reklameras i bloggen ska också straffas så klart. Det är klart att om Blondinbella är exempelvis din idol, så vill man helst handla där hon gör det, äta där hon äter och så vidare. Inte konstigt om ett märke eller ett företag får en hyllning av Isabella Löwengrips, blir det märket även eftertraktad av hennes trogna läsare. Jag tror inte att alla läsare uppfattar det som en reklam heller, och om de skulle göra det- skulle det då har ändrat deras köpbeslut? Man möts dagligen av en oerhört mängd reklam som formar vårt köpbeslut. Det blir en symbolisk tillfredställelse till slut. De dolda reklam i bloggar och de reklam som vi ser på Tv o.s.v. driver människor fram till ett köpbeslut. Men som jag sa innan borde de dolda reklam bestraffas med strängare straffar.
    / Maria Erlandsen

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant inlägg! Dock är jag lite kluven till hur man ska hantera reklamen på bloggar, om man hela tiden ska börja med att upplysa läsarna om att: Nu kära läsare blir det reklam, så tror jag hela inlägget kommer tappa sin charm. Vem bestämmer förresten att jag gör reklam när jag berättar för mina läsare att idag har jag varit på en viss affär och köpt en viss tröja, det är ju trots allt bara en del av min dag och vad jag gjort? Men som sagt, mycket intressesant inlägg med många bra resonemang. Pluspoäng för slutdelen ;)

    SvaraRadera
  3. Det är ju helt klart problematiskt det här och det måste ju väldigt svårt och i många fall helt omöjligt att kontrollera. Säkerligen finns det de kändisar och bloggare som väljer sina "favoritmärken" efter vilka företag som är vänliga nog att skänka t ex kläder till dem. I övrigt kan jag bara instämma i föregående kommentarer; mycket intressant inlägg som väcker många frågor.
    /Oskar Fjällborg

    SvaraRadera
  4. Vilket välskrivet och bra inlägg! Jag måste nog instämma med Mia, jag tycker inte smygreklam är speciellt oroväckande.
    Om jag läser Blondinbellas blogg och hon skriver om sin klädsel för dagen, vill jag se vart hon har köpt sina kläder och eller skor.
    Och om hon får varor hemskickade så kanske hon väljer att visa en del och skriva sin åsikt så tycker jag som läsare att det är helt okej!
    Men jag gillar dina resonemang i inlägget, bra!

    Nathalie Lundström

    SvaraRadera
  5. Naturligtvis ett problem, och också väldigt svårt att finna en lösning som skulle fungera rent praktiskt. Någon sorts övervakning av alla blogginlägg som skrivs i Sverige är ju inte att tala om. Istället bör man kanske inrikta sig på de större bloggarna som satt detta i system och som bidrar till en betydligt högre inkomst för personen i fråga. Otroligt bra och välskrivet inlägg om ett aktuellt och intressant ämne!
    /Jesper Gärder

    SvaraRadera
  6. För att haka på Jespers inlägg - Precis, det är svårt att komma på en bra lösning.
    För var ska man dra gränsen för "de större bloggarna" och varför OK för vissa och andra inte?

    Intressant och välmotiverat inlägg!

    / Emma T.

    SvaraRadera
  7. Liselotte Englund26 januari 2010 kl. 00:12

    Intressant! Och jag gillar din slutkläm, Martin ;-) Ja, frågan är hur mycket man ska lämna till läsaren av källkritiskt ansvar, och vilka krav som ska ställas på bloggaren. Bloggar av typen Blondinbella kan jag personligen inte se som annat än underhållning ( d v s inte journalistik) och då går jag in i läsningen med andra glasögon.
    Liselotte

    SvaraRadera